Ghid pentru alegerea echipamentului de schi de tura
Primul gand care apare atunci cand vine vorba de schi de tura este greutatea mica a echipamentului. Este primul criteriu abordat mai ales de cei care fac primii pasi in schiul de tura. Haideti sa vedem de ce aceasta abordare nu este ce mai corecta.
Tinand cont de specificul acestui sport este normal sa ne dorim sa avem cel mai usor echipament posibil. Dar greutatea echipamentului nu trebuie privita doar ca o cantitate, ci mai degraba ca un raport intre ea si performantele asteptate de noi de la echipament. Cu alte cuvinte trebuie sa gasim cele mai usor echipament care se potriveste cu stilul si nevoile noastre. Multa lume subestimeaza importanta echipamentului la coborare si considera ca cea mai mare economie de energie se face la urcare. Cu un rucsac greu in spate, pe coborari lungi, la viteze mari sau in conditii dificile de zapada, un echipament foarte usor produce un consum uriasi de energie. Pentru a intelege mai bine ce tip de echipament aveti nevoie este important sa aflati in ce categorie de schiori de tura va aflati.
Din punctul nostru de vedere, schiul de tura se imparte in 4 categorii distincte:
1. Schi de tura clasic - se adreseaza celor care isi doresc ture medii si lungi, de o zi sau de mai multe zile, cateodata cu rucsac greu in spate, in zone de padure sau gol alpin, fara o viteza de deplasare mare si care doresc sa se bucure de privelistile oferite de natura. Accentul este pus pe un echipament cu greutatii medii, cu performante bune la coborare, dar fara a fi orientat in proportie mai mare de 70 % pe coborare. Echipamentul ideal pentru aceasta categorie este format din:
a. Schiuri cu greutati cuprinse intre 1000 g si 1400 g / buc, si latimi la mijloc cuprinse 80 si 98, fie din gamele de tura dedicate fie schiuri de all-mountain cu structura usoara. Lungime schiului este in general egala sau mai mare cu pana la 10 cm fata de cea a schiorului, in functii de stilul si viteza de coborare. Cu cat un schior este mai agresiv, cu atat schiulu este ales mai lung.
b. Legaturi cu greutati intre 300 si 650 g / buc, cu frane sau fara( legaturile trebuie alese astfel incat sa se potriveasca cu latime si greutatea schiului)
c. Clapari cu greutati cuprinse intre 1100 g si 1600 g/ buc, cu un flex cuprins intre 80 si 110.
d. Piei de foca din compozitie mixta sintetic-mohair, pentru o rezistenta mai mare in timp.
2. Free-touring - cei care pun accentul pe coborare si viteza, in ture scurte si medii, in teren cu pante agresive. Echipamentul de tura este utilizat pentru a ajunge in zonele de coborare, iar accentul in alegerea echipamentului este pus in proportie de 90 % pe performanta la vale. Avansul tehnologic in materie de echipament permite la ora actuala ca echipamentul folosit in Free-touring sa nu fie cu mult mai greu fata de cele folosit in Schiul de tura clasic, dar in functie de preferintele personale se poate ajunge la diferente considerabile.
a. Schiurile au greutatii cuprinse intre 1500 si 2200, iar latimea la mijloc este intre 98 cm si 108. Latime la mijloc poate fi si mai mare, dar tinand cont de specificul zapezilor europene, un schi cu o latime de 108 este absolut suficienta in orice situatie. Schiurile au in general lungimi mai mari decat inaltime schiorului.
b. Legaturi cu greutati intre 600 g / buc si 1900 g / buc, cu frane
c. Clapari cu greutati cuprinse intre 1400 g si 2000 g/ buc, cu un flex cuprins intre 110 si 130
d. Piei de foca din compozitie mixta sintetic-mohair, pentru o rezistenta mai mare in timp.
b. Legaturi cu greutati intre 600 g / buc si 1900 g / buc, cu frane
c. Clapari cu greutati cuprinse intre 1400 g si 2000 g/ buc, cu un flex cuprins intre 110 si 130
d. Piei de foca din compozitie mixta sintetic-mohair, pentru o rezistenta mai mare in timp.
3. Ski mountaineering - un segment specializat al celor care imbina deplasarea pe schiuri cu diferite ramuri ale alpinismului. Este ramura care necesita cea mai multa experienta si o foarte buna cunoastere a tehnicilor de alpinism. Practicantii utilizeaza schiurile in marsul de apropiere pana la si de la traseul vizat, iar in unele cazuri si pentru a cobora din zonele escaladate. Pe langa echipamentul de ski, este necesar si echipament specializat de alpinism (coltarii, pioleti, corzi, etc).
Echipamentul de ski de tura este in general asemanator cu cel de la Schiul de tura clasic, dar, in functie de specificul turei, exista si practicanti care utilizeaza echipament de Free-touring.
4. Ski-race - segmentul celor care participa la curse de ski de tura/ski-alpinism, iar accentul se pune pe viteza de deplasare atat la urcare, cat si la coborare, greutatea redusa a echipamentului si mobilitatea mare a claparului. Echipamentul este incredibil de usor, dar si foarte sensibil si scump. Cei care il paractica trebuie sa stapaneasca o foarte buna tehnica de schi alpin, echipamentul neoferind un suport real la coborare. Performanta lui este influentata puternic de tipul de zapada pe care se efectueaza deplasare, cu performante la coborare foarte scazute in multe conditii. Un echipament de race este format in general din:
a. Schiurile au greutatii cuprinse intre 600 si 900, iar latimea la mijloc este intre 65 cm si 80, cele din urma fiind utilizate mai mult pentru sesiunile de antrenament. Schiurile sunt scurte, pentru reducerea greutatii, dar exista standarde sub care nu pot sa coboare in cazul curselor
b. Legaturi cu greutati intre 115 g / buc si 150 g / buc, fara frane, desi mai nou multi producatori ofera frane pentru majoritatea modelelor.
c. Clapari cu greutati cuprinse intre 600 g si 900 g/ buc
d. Piei de foca din mohair, pentru o greutate redusa si o alunecare excelenta.
b. Legaturi cu greutati intre 115 g / buc si 150 g / buc, fara frane, desi mai nou multi producatori ofera frane pentru majoritatea modelelor.
c. Clapari cu greutati cuprinse intre 600 g si 900 g/ buc
d. Piei de foca din mohair, pentru o greutate redusa si o alunecare excelenta.